Mängumaailma digitaalne tulevik

Autor | 2021-08-24T09:45:53+00:00 2021/08/09|Määramata, Meist, Varia|

Meeldib see meile või mitte, aga mängumaailma tulevik on digitaalne. On vaid aja küsimus, millal karpidesse pakendatud dvd-plaatidel mängud saavad osaks arvuti- ja videomängude ajaloost, üheskoos mängukassettide, mälukaartide ja paberile trükitud mängujuhistega.

 

Üha enam mängureid eelisatavad täna oma mängud osta digitaalselt. Selle asemel, et minna öösel telgiga mängupoe ukse taha uste avanemist ootama, istutakse nüüd mugavalt oma kodudes ekraani taga, et täpselt keskööl uus mäng alla laadida ja kohe mängima asuda.

 

Digitaalsete mängude müügis on viimastel aastatel toimunud mitmeid märgilise tähendusega sündmuseid. 2020 detsembris toimus ajaloo edukaim uue arvutimängu digitaalne lanseerimiskampaania. Nimelt avalikustati uus Cyberpunk 2077, mida müüdi ühe kuuga üle 10 miljoni eksemplari, millest 80% olid digitaalsed koopiad. Samuti viitavad uuele trendile Sony ja Microsoft, kes esitlesid 2020. aasta lõpus oma uusi, ilma füüsilise kettaseadmeta, mängukonsoole – PlayStation 5 ja Xbox X, mis välistavad täielikult füüsiliste mängude kasutamise. Kuigi digitaalsete mängude müük on olnud võrreldes reaalsete karpi pakitud mängude müügiga kasvutrendis juba aastaid, siis tõelise murrangu tõi endaga kaasa COVID pandeemia, mille ajal kasvas enamus tootjate digitaalsete müükide osakaal füüsiliste mängude omast suuremaks.

 

 

Loomulikult on COVID-19 pandeemia seos digitaalse müügi kasvuga täiesti ilmne – kui väljas liikudes on oht nakatuda eluohtliku viirusega, siis eelistab igaüks mängu oma kodus digitaalselt alla laadida. Kuid pandeemia ei olnud selle trendi käivitaja, vaid kiirendaja. Digitaalsete mängude müük on kasvanud juba aastaid ning pikalt spekuleeriti, millal see ületab füüsiliste mängude müügikäibed. Halvasti ei lähe ka füüsiliste mängude müügil, sest ka nende müügikanalid on läinud paremaks tänu e-poodide ja Amazoni kiirele arengule. Sellele vaatamata on tänaseks digitaalsete mängude müügi osas murrang toimunud ning tõenäoliselt jätkub sama trend ka peale pandeemia lõppu.

 

Viimane uudis mängude digitaalse tarbimise osas tuleb striimimisplatvormilt Netflix, mis teatas oma plaanidest lisada mängud oma uueks sisukategooriaks. Esialgu küll vaid nutiseadmetele, mis paneb mängude kvaliteedile ja võimalustele peale teatud piirid, kuid tehnoloogia ja netiühenduse paranedes on tulevikus võimalused piiritud.

 

 

Täisdigitaalsete mängude müük on tõstatanud inimestes ka õigustatud küsimusi. Kes on digitaalse mängu omanik? Kas ma saan mängida oma mänge ka 20 aasta pärast? Miks ei eksisteeri kasutatud digitaalsetele mängudele järelturgu? Need on kõik digitaalse mängu ostmisega kaasnevad probleemid, millele arendajad otsivad pingsalt lahendusi. Pakutakse ostetud mängude ajapiiranguga tagasiostmise, vahetamise ja kinkimise võimalusi. Kuid enamus kasutajate jaoks kaalub mugavus ja soodsam hind üles kõik muud puudused.

 

Tõenäoliselt jäävad kõige truumateks füüsiliste mängude ostjateks mängude kollektsionäärid, kelle jaoks on mängu pakend ja füüsiline vorm sama tähtsad kui mäng ise. Heaks näiteks sellest on 2021. aasta juulis Heritage Auctions’ oksjonil müüdud 25 aastat vana originaalpakendis Nintendo Super Mario 64 videomäng, mis vahetas omanikku uskumatu 1,56 miljoni dollari eest. Tähelepanuväärne on seejuures, et tegemist ei olnud väga haruldase mänguga – see oli lihtsalt ideaalselt säilinud originaalpakendis. Tõenäoliselt lahendatakse esimese digitaalse mängu omaniku ihaldatud staatus tulevikus NFT taolise blockchain tehnoloogiaga. Samuti eelistatakse veel füüsilist mängu osta kingituseks. Tõenäoliselt on enamus meist nõus, et krõbiseva paberiga kingikarbist on palju toredam leida digitaalse koodi asemel ägeda karbiga mäng.

 

 

Kui mängijate seisukohalt on digitaalse mängu ostmine eelkõige mugavam ja odavam, siis ilmselgelt on see kasulik ka mängude tootjatele. Mängude tootjate ja arendajate seisukohast on digitaalne müük andnud neile ühe uue olulise eelise – nimelt on tarneahelast välja jäetud jaemüüjad, kes on seni ära söönud osa kasumist. Kasumimarginaalide kasvav trend on kajastunud ka selgelt mängutootjate majandusaruannetes. Kuigi Microsoft, Sony ja Nintendo seda avalikult ei tunnista, siis on ilmselge, et konsoolitootjate oma e-poed on tehtud eelkõige eesmärgiga jätta endale vahendajate kasum. Väidetavalt teenib Sony digitaalse mängu müügilt 50% rohkem kasumit kui füüsilise mängu müügist. Kui praegu müüb Sony oma PlayStation Store kaudu juba 60% mängudest, siis uudisena saab USA-s soetada otse tootjalt ka juba PlayStationi konsoole ja muud riistvara.  Mängude digitaalne müük ei ole kasulik mitte ainult suurtele tegijatele, vaid ka väikestele indie arendajatele, kelle kasumist võis varem suurem osa kuluda vahendajatele ning karpide ja plaatide tootmisele.

 

Millal siis toodetakse viimane füüsilises pakendis mäng ja minnakse üle täielikult digitaalsetele lahendustele? Tõenäoliselt ei juhtu see veel niipea, kuid usutakse, et peale praeguse PlayStation 5 ja Xbox X põlvkondade elutsükli lõppu aastal 2027-2028 ostetakse juba absoluutne enamus mängudest digitaalselt.

 

 

Miks eelistada punktid.ee keskkonda?

🔶 Kiire tarne. Soovitud mängu aktiveerimiskoodi saadame kohe peale ostu sooritamist e-mailile. Mängu saad ise alla laadida tootja lehelt. Uue mängu eeltellijana võid olla kindel, et saad mängu kiiremini kui sõbrad.

🔶 Turvaline. Meie e-poes on kõik tarnijad kontrollitud ja mängude koodid tulevad legaalsetest kanalitest. Tänu sellele on mängude aktiveerimiskoodid alati töökorras ning mängud töötavad ka tulevikus. Meie kvaliteedist räägivad üle 5000 positiivse hinnangu rahvusvahelisel hindamisplatvormil trustpilot.com

🔶 Eestikeelne kasutajatugi. Kui teil tekib mängude aktiveerimisega probleeme, siis meil on üle 10 aasta kogemust, et lahendada iga tehniline probleem. Ja me räägime sinuga eesti keeles.

🔶 Odav. Meie mängudel ei ole füüsilist pakendit, mille tootmine, transport ja ladustamine on kallis. Kuna tooted on digitaalsed, siis ei lisandu vahendajate kulusid, mis teeb selle tavaostja jaoks karbimängudest kohe 20%-30% odavamaks. Eriti soodsalt võib saada vanemaid mänge, sest meie ostame need tootjalt alles siis kui nende hinnad on juba langenud.

🔶 Aina odavamaks läheb. Sest iga ostuga teenid boonust ja iga edaspidine ost on meie e-poest veelgi soodsam. Oma ostude ajalugu ja kogutud boonust saad jälgida oma kasutajakontol.

🔶 Maksame peale. Soovita meie poodi oma isikliku referral-koodiga ja lisaks sellele, et sõber saab oma ostu 10% soodsamalt, teenid sina iga oma sõprade poolt ostetud mänguga raha.

🔶 Paindlik. Meie e-poes saad maksta mugavalt oma kodupanga pangalingiga. Aksepteeritud on kõikide enamlevinud maksekaartide kõrval ka Pocopay, PayPal ja Bitcoin. Lisaks saad suuremate ostude korral jagada maksed Esto järelmaksu abil pikema aja peale.